Buchpublikationen
Areas of Vocational Education Research (2014)
This book provides an overview of some fundamental topics of international Technical and Vocational Education and Training (TVET), e.g. genesis of TVET research, fields of TVET research, curriculum development, TVET planning and developing, methods of TVET research etc. The International Handbook of Technical and Vocational Education and Training Research (Rauner/Maclean), published in 2009 by Springer, was the first handbook to provide a comprehensive coverage of TVET research in an international context and with a special focus on research and research methods. Building upon the great success of this handbook and replying to the great demand expressed by researchers, (postgraduate) students and decision makers in VET, this new book “Areas of Vocational Education Research” focuses on providing an easier accessible overview of the fundamental topics of international TVET research.
In: New Frontiers of Educational Research. Berlin, Heidelberg: Springer.Messen beruflicher Kompetenzen (2013)
Band III: Drei Jahre KOMET-Testerfahrung
Das KOMET-Konsortium legt nach drei Jahren national und international vergleichender Forschung mit dem dritten KOMET-Band ein empirisch überprüftes und breit erprobtes Verfahren zum Messen beruflicher Kompetenz vor. Das Besondere des KOMET-Forschungsansatzes besteht darin, dass vor allem die Berufbildungspraxis das dem Testverfahren zugrunde liegende Kompetenzmodell auch als eine Anleitung zur Gestaltung und Evaluation beruflicher Bildungprozesse schätzt. Erstmals kann jetzt auch für die berufliche Bildung ein psychometrisch evaluiertes international anschlussfähiges Verfahren der vergleichenden Large-Scale-Kompetenzmessung vorgestellt werden.
In: Bildung und Arbeitswelt. Bd. 24. Münster: LIT.Kosten, Nutzen und Qualität der Berufsausbildung (2013)
Bei der Entwicklung von Methoden der Qualitätsentwicklung und -sicherung in der betrieblichen Berufsausbildung wurde mit dem QEK-Tool eine neue Qualität erreicht. Ausbilder und Personalentwickler können mit diesem Instrument nun mit geringem Aufwand selber genau ermitteln, wie es um die Qualität und Rentabilität der Berufsausbildung in ihrem Unternehmen steht. Die hohe Anschaulichkeit der Ergebnisse zeigt den Anwendern die Stellschrauben, mit denen sie die Ausbildungsqualität verbessern können. Zwei wichtige Erfahrungen haben das breite Interesse an diesem Tool geweckt: Erstens hat sich gezeigt, dass sich Qualität rechnet, und zweitens sagen die Nutzer oft: "Jetzt habe ich ein viel tieferes Qualitätsverständnis!"
In: Bildung und Arbeitswelt. Bd. 29. Münster: LIT.Berufliche Identität als Dimension beruflicher Kompetenz (2013)
Entwicklungsverlauf und Einflussfaktoren in der Gesundheits- und Krankenpflege
Wie entwickeln sich berufliche Identität und berufliches Engagement in der Pflege? Für ihre Dissertation zu diesem Thema hat die Autorin über 500 Auszubildende, Gesundheits- und Krankenpflegerinnen aus Deutschland sowie Schweizer Pflegestudierende befragt. Weitere Impulse gab eine Gruppendiskussion mit Pflegenden mit langer Berufserfahrung. Frageschwerpunkte waren die Bereiche Ausprägung und Verlauf der Ausbildung sowie positive und negative Einflussfaktoren auf das berufliche Selbstverständnis der Befragten. Die Ergebnisse der Befragung wurden mit Befunden anderer Berufsausbildungen im dualen System verglichen. Aus den Ergebnissen entstehen Vorschläge zur Gestaltung der Pflegeausbildung und zur Entwicklung tragfähiger beruflicher Kompetenzen.
Dabei berücksichtigt die Autorin die aktuelle Diskussion um Generalisierung, Akademisierung und die Einstiegsqualifikation in die Pflegeausbildung.
The Architecture of Innovative Apprenticeship (2013)
Benefiting from the support and involvement of two major international research networks, this collection features the latest research findings in TVET. Members of INAP, the International Network on Innovative Apprenticeship, and VETNET, the Vocational Education and Training Network, have contributed key research findings to this detailed survey of the field. Featuring the inclusion of the internationally recognized memorandum released in April 2012 by the INAP Architecture Apprenticeship Commission, the volume covers a wealth of issues relating to technical and vocational education and training, including exemplar architectures such as successful school-to-work transitions, competence assessment and development models, and governance, including the role of stakeholders. The book provides many opportunities to explore in depth the scholarly debate on TVET, as well as to learn from positive international experiences. It aims to inform the practice of TVET professionals as much as the decision making of administrators.
In: Technical and Vocational Education and Training: Issues, Concerns and Prospects. Bd. 18. Berlin: Springer.Apprenticeship in a Globalised World (2012)
Premises, Promises and Pitfalls
In April 2013, the International Network on Innovative Apprenticeship (INAP) hosted its fifth international conference in Johannesburg, South Africa, in co-operation with the International Labour Organisation (ILO), bringing together researchers, policy makers and practitioners from 34 nations. The title of the conference "Apprenticeship in a Globalised World: Premises, Promises and Pitfalls" points out the need for apprenticeship to deliver on its promise of workplace skills and for it to develop and change as world economies develop.
An international exchange of ideas among researchers from all over the world is necessary to identify cases of good practice and facilitates the transfer of knowledge and innovation, also within the frame of informal apprenticeships. This book is a summary of papers presented and discussed at the Johannesburg Conference split up equally to the five key topics:
- Introducing Apprenticeship: Backgrounds, changes and difficulties
- Enabling learning opportunities in workplaces and informal contexts
- Competence assessment and development
- Managing transitions from VET into the world of work
- Curriculum design, apprenticeships and National Qualification Frameworks
Innovative Apprenticeships (2009)
Promoting Successful School-to-Work Transitions
The transition from school to vocational education is of different quality and performance in the diverse national VET systems and heavily determined by the different structures of governance in the national education and VET systems. In September 2009, the International Network on Innovative Apprenticeship (INAP) hosted its third international conference in Turin bringing together leading researchers in the area of international TVET research.
This book summarises all topics discussed within the frame of the Turin conference and overviews current research and analysis in the following fields:
- Managing successful transitions from school to work
- Building vocational identity
- Competence evaluation and development in VET
- Levels of governance and the role of stakeholders in apprenticeships
Messen beruflicher Kompetenzen (2009)
Band II: Ergebnisse KOMET 2008
Das Projekt Kompetenzdiagnostik im Berufsfeld Elektrotechnik - KOMET - hat seine erste Bewährungsprobe als eine "Large-Scale"-Längsschnittsuntersuchung bestanden. Bereits die Ergebnisse der ersten Testphase (2008) haben zu Erkenntnissen für die Berufsbildungspraxis und Berufsbildungsplanung geführt, die in ihrer Bedeutung für Innovationen im Berufsbildungssystem von den Beteiligten als sehr hoch eingestuft werden. Der Transfer des Kompetenzmodells in ein Messmodell - eine der Grundvoraussetzungen für ein Berufsbildungs-PISA - ist gelungen. Die didaktische Bedeutung des KOMET-Projekts liegt vor allem in einem mit dem Testverfahren korrespondierenden Konzept von Lernaufgaben zur Umsetzung des Lernfeldkonzeptes.
In: Bildung und Arbeitswelt. Bd. 22. Münster: LIT.